- La pesta medieval, la pesta a Milà del segle XVI, la recollida pel gran novel·lista italià del segle XIX, Alessandro Manzoni en I promessi sposi i col·locada al segle XVII, són preà mbuls de la “pesta del coronavirus†que avui ens afligeix. En les antigues pregaries per la “salut i per la prosperitatâ€, en les rogativae, inventades a Viena i propagades arreu manu carolÃngia i mantes vegades en molt del que va promoure Girolamo Savonarola, es cantaven les Lletanies dels Sants.
​En la part ‘impetratòria’ de les Lletanies es demanava, fins a la segona mitat del segle XX: Ab omni malo, […] ab ira tua, a subitanea et improvisa morte, […], a fulgure et tempestate, a flagello terremotus, a peste, fame et bello, […].
Al món consumista, consumit i bandejador del segle XX, no ha arribat la segona edició dels “Feliços anys 20†del segle XX, sinó la ‘pesta’ vÃrica que ha ocupat a quasi tots els savis in humana conditione phisiologica en mirar d’entendre, comprendre, delimitar, contenir i anular una grip maligna que s’estén per arreu del món amb una capacitat de contagi molt potent. - Si hi haguessin més filòsofs que els que viuen de la canongia acadèmica d’explicar filosofia als neòfits, que ara són legió els qui no van a aprendre, i els que, ara mateix, han començat a contractar les potencies de la producció industrial, algun hagués començat a preguntar-se per la significació real i objectiva de la “pesta de la coronavirusâ€.
Els molts filo-filòsofs afeccionats a l’ètica haurien i, alguns ja han, parlat de la necessitat de la prudència, de la circumspecció i de la ‘utilitat’ de ser ‘realistes’ en l’afrontament de una gran calamitat que supera la capacitat de previsió de la ‘natura’ humana.
Altres més aguts i un xic ‘pillos’ s’hauran preguntat, o es preguntaran, si l’aparició del corona virus és ‘natural’ o ‘artificial’. Si fos ‘artificial’, es plantejaran la gran pregunta: cui prodest? - Si això pot ser de ‘profit’ per algú, apareixen grans preguntes consecutives. El resultat mundial, terrible i eficaç de la pesta és proporcionat als interessos del iniciador? Els interessos de l’iniciador cercaven ab ovo el gran desgavell social, econòmic i polÃtic ja present en molts llocs? I aquests interessos poden arranjar moltes de les situacions que ja es preveien i temien en l’economia i en la polÃtica a molts grans grups de nacions? I la gran pregunta: les ‘pors’ sobre el futur que es temia, justifica el desgavell social ja present a alguns estats i la ‘por’ que apareix i creix arreu?
- Molts esperem que hagi estat aquesta ‘natura’ tan lloada, estimada i temuda, la responsable de la ‘pesta’ del coronavirus: fa un munt de temps que la humanitat vol entendre i esmenar la ‘natura’. Però, no pot. Molts més, volem que el coronavirus no sigui ‘artificial’, obra de la mà de l’home a la recerca dels seus interessos. Però, mentre tant, el ‘mite’, parlo acadèmicament, encara és và lid. Com que poc sabem i una mica de por tenim, diem: “A peste, fame et bello, libera nos, Domine!â€.
Jaume González-Agà pito
Skip back to main navigation