YAHWEHISMO HISTÓRICO Y PROFETISMO MERIDIONAL
- El “Reino del Norteâ€, llamado por la literatura bÃblica ‘Israel’ o el “Reino de Israel†(ממלכת יִשְׂרָ×ֵל, Mamlejet Isra’el ), va ser un reino de la Palestina Antigua, cuya ‘historia’ contada, segons la Biblia , se divide en dos perÃodos: el primer, anomenat “Reino Unido†y gobernado por Saúl, David y Salomón (1030-930 a. C.) i el segon disseny només la part nord de l’anterior, en els anys 930-720 a. C. Pero, es para nosotros históricamente casi un desconocido, precisamente en los siglos X-VIII a. C. Las escasas noticias que tenemos están en los Libros de los Reyes y pertenecen a los ciclos proféticos de ElÃas y Eliseo o están mencionadas en el Libro de Amós . Luego de 210 años de existencia, el Reino del Norte fue conquistado por el Imperio asirio .
- La parte sur, llamada el “Reino de Judáâ€, és per a nosaltres, històricament, encara més desconocida. Inclou les notÃcies ‘històriques’ dels Llibres dels Reis sobre el Regne de Judà son tan modestes que son quasi nules, quan no interfereixen amb els seus successos ocurrits al Regne del Nord (Israel). Ciertamente el Segundo Libro de las Crónicasafegeix molts detalls i moltes notÃcies completament diferents al poc històric que ja hem mencionat. Casi tots, son continguts d’interès religiós, però, el carà cter tardà del text i l’apologetisme descarregat present en gairebé tots els seus versicles, desaconsejan, pesa a alguna revisió recient, la veracitat històrica del cronista i la seva utilització acadèmica. A su lado, es más seguro el carácter histórico de los escuetos datos que nos da la historiografÃa deuteronomista.
- ¿En aquest concret i històricament poc accessible el perÃode, apareix la monolatria o el monoteisme a l’Israel històric? Pues és molt difÃcil responder. Las dos opciones son posibles. Pot decidir-se que és el moment en què apareix el “ Yahweh nomésâ€. Cronològicament correspon a la primera mitat del segle IX a. C. És el momentde les activitats profètiques d’ElÃas, en els reinats d’Asà i Josafat. Monarcas evaluados positivamente por la historiografÃa deuteronomista por sus intenciones de eliminar los cultos idólatras.
- El primer nombre yahwehista d’un rei de Judà és el de Josafat, una generació abans de que es produeixi un fenòmen analògic en Israel. En Judá, a més, a partir de Josafat, l’ocupació de noms nombres yahwehistas en la dinastia real és prà cticament constant. Yahweh tenia un tema de gran valor i amb un poder d’atracció en Jerusalén que, la tradició posterior, querrà que data de l’època de Salomó, probablement basant-se en alguna inscripció a la vista. Aquest serà “el Primer Temploâ€, a la ausència gairebé absoluta de testimonis arqueològics respecte a això.
- Pero, el yahwehÃsmo de la casa reinante no implicaba la existencia d’una sola religió estatal: gran part de la població professional i celebraba els cultes agraris de la fertilitat, amb bÄmôt en els santuaris a l’aire lliure en llocs elevats, amb maquinà ria i les seves estelles de piedra y con ‘äšērot /’ ăšërîm y sus troncos decorados. Quan els redactors, el deuteronomista del Llibre dels Reis o el cronista d’època posterior, apunten a la necessitat de destruir éss llocs de culte idolà tric per part dels reis de Judà , confirmen, en ello, també la ineficà cia de semejants accions per extirpar una religiositat profundament arraigada el poble ‘judÃo’.
- És probable que “ Yahweh nomésâ€, en la gestió de la cosa pública, signifiqui, a més d’un acicat monolà tric o monoteÃsta, una exigència d’unitat. Indudablemente los pocos profetas activos en Judá: AjÃas de Silo y Semeyas en tiempos del rey Roboam, AzarÃas en tiempos del rey Asá, y Miqueas en tiempos del rey Josafat, abans del gran desenvolupament del profetisme yahwehista i que, curiosament, tindran lloc en temps. de la influencia asiria, son ya todos yahwehistas e intervienen en particular para poner fin al enfrentamiento entre el Reino de Judá y el Reino de Israel (1Re 12, 24 = 2Cron 11, 4).
- Per tot ello, el desenvolupament sociopolÃtic del profetisme, es nutre de l’ambient cortesà amb els seus debats, estratègies i opcions. Aixà es comprèn que el profetisme dels segles IX-VII sigui més viu al nord que en el sur. En el Regne de Judà , el judaÃsmo apareix en solitari en intervencions personals, com a recomanació o censura. No es presenta ja com l’òrgan a acudir en les consultes sistemà tiques abans de prendre decisions polÃtiques, administratives o judicials com a l’època ‘ideal’ dels reis David i Salomón.
- Amb bastant anterioritat, el yahwehisme estava més arraigat al sud que al nord, per dos motius:
- La marginalitat de Judà , menys exposada a influències externes, i centrat a la capital, en el qual el templo de Yahweh va ser un pol d’atracció monopolÃstic.
- El presumible origen meridional de la deidad Yahweh , hipòtesi que es basa en diversos indicis:
- – Su primera teofanÃa se sitúa en zona madianita (Ex 3).
- La peregrinació al SinaÃ, on es va trobar exactament aquesta muntanya sagrada, es va orientar també cap al “profund sur†(Ex 19).
- La menció més antiga de Yahweh és el Cà ntic de Débora , en el qual es diu que prové de Seir / Edom (Jue 5, 4).
- Es probable la existència d’una primera menció de Yahweh entre els shasu, ja en el segle XIV a. C.
- Segons la historiografia posterior, Yahweh va ser adoptat com a “dios guia†en les lluites de les tribus, no només en el sur, sinó també en les mesetes centrals. És possible que la seva primera forma fora de de Yahweh Sebaoth, el “dios de los ejércitos†que, després, és el “dios de las legiones celestes†en l’època de la cautivitat. Ese dios es levado al campo de batalla dentro de un ‘arca’ portátil (1Sam 4, 4).
- Su parentesco originario con RÅ¡p-ÅŸb ‘ , “Reshef el combatienteâ€, provisto de arco y flechas, mitjançant les quals propaga la peste ( cfr. 1Sam 5, 6-12) és significatiu.
- En època plenament històrica, mitjans del segle VIII, hi ha un important testimoni extrabÃblic en les inscripcions hallades en Kuntillet Ajrud, una fortalesa situada en el desierto del SinaÃ. Algunes inscripcions, sobre l’estuc de les paredes, son invocacions del tipus “Te bendigo por Yahweh de Samaria y por su [compañera] Asherahâ€. También en Hirbet el-Qom ha aparecido un texto que contiene la invocación “Bendito sea Uriyahu por Yahweh y su [compañera] Asherah , de cuyos enemigos lo ha salvadoâ€.
- Resulta, pues, que existeix un culte que associa a Yahweh ya Asherah , al culte sincer. El culte originari a Yahweh se pregunta que fora ajeno a semejante tipo de asociaciones, que aparecerán, clar y duramente, censurados en la reforma deuteronomista de JosÃas.
Jaume González-Agà pito