LA DIDACHÉ. ENSENYAMENT DELS DOTZE APÒSTOLS
Encara que el cristianisme va néixer a Palestina, va ser a SÃria, i especialment a la seva capital Antioquia, on va trobar el seu primer punt de referència, fora de Jerusalem. Aquestes regions, SÃria i Palestina, no han tingut pot ser, per part dels erudits, aquella l’atenció que mereixien pel que fa a l’historia del cristianisme, però van tenir un paper primordial en la configuració i l’extensió de la fe cristiana.
Durant els tres primers segles de l’era cristiana, aquestes regions no van poder elaborar un pensament que es fes recercar en el camp de la teologia o de l’espiritualitat cristiana, ni gaudiren d’un escriptor de gran relleu. Però, en elles, naixeren i es van desenvolupar dos dels gèneres més caracterÃstics de la literatura cristiana antiga: els tractats disciplinars i/o litúrgics i la crònica històrica.
El petit tractat  Didach. tw/n avposto,lwn, potser el més antic escrit cristià extrabÃblic, pertany al primer d’aquests gèneres.
Aquest llibret ha estat envoltat, des de la seva descoberta, d’una aura de misteri[1]. Del que es creu el seu text original, desconegut fins fa cent trenta tres anys, només es coneixien alguna citació o al·lusió en el Pares. Va ser descobert, el 1873 i publicat l’any 1883[2]. La seva pà tria i la seva data de composició ens són del tot desconegudes per testimonis directes. Només hipotèticament podem atribuir-les, per proves circumstancial i per indicis de crÃtica interna: SÃria[3] i l’últim quart del segle I[4]. No obstant això, alguns crÃtics col·loquen en la data d’aquest escrit en el segle III, però, creiem, més per preconceptes i prejudicis teològics que per estrictes raons crÃtiques: els formularis litúrgics que en ell apareixen i les institucions eclesià stiques que ens descriu, espanten a uns i a altres. No poden pertà nyer, per als crÃtics interessats, a una època que, segons els preconceptes d’alguns, no podia encara conèixer-les o, en comptes de la seva antiguitat el que revelen és l’heretgia, la interpolació o la falsificació.
Avui, però, espant que causà el trobament de la Didaché, ja ha passat i, quasi tots els crÃtics estan d’acord sobre la seva antiguitat i sobre la seva apertenença a la regió de l’antiga SÃria, amb les residències en els detalls que caracteritzen sempre els erudits. La Didaché ens transporta a un món misteriós que trenca els esquematismes dels pretesos historiadors del cristianisme. Apareix, en ell, no tant la doctrina, com l’existencial cristià en tota la seva riquesa i en una consonà ncia admirable amb els escrits neotestamentaris, intertestamentaris i parabÃblics. No fa, doncs, meravella el fet que de tots i de cadascun dels setze capÃtols en què es divideix l’obra trobem cada dia nous intèrprets i comentadors.
La Doctrina dels Dotze Apòstols es divideix en quatre seccions. La primera, capÃtols 1-6, és una instrucció parenètica de tipus moralitzador. Es proposen dos camins, el de la vida i el de la mort. Correspon a l’home elegir un dels dos camins, que són explicats molt detalladament. La doctrina que exposen aquests sis capÃtols és completament tradicional; la trobem tal qual en altres escrits anteriors, israelites i cristians, i particularment en l’EpÃstola de Bernabé. És possible , per tant, que la catequesi moral d’aquesta secció, sobre els dos camins hagués circulat, en un primer moment, com a obra independent.
La segona secció tracta del culte. Es descriu la celebració del Baptisme i dels dejunis, de la Cena del Senyor i l’estructuració dià ria de la pregà ria. Hi ha dues pregà ries, una per a la fracció del pa i una altra per a la benedicció del calze. Hom espontà niament es pregunta si ens trobem davant la presència de fórmules antigues per a la consagració eucarÃstica o són altra cosa. Però, hom també queda admirat de com, al segle primer s’observava un ordo en les celebracions i una disciplina en els sagraments.
La tercera secció exposa la disciplina eclesial que s’ha d’observar en les comunitats. Hi han disposicions sobre la jerarquia: els apòstols, els profetes i els doctors. tots ells predicadors itinerants a qui es mana acollir amb respecte. Després es parla de bisbes i de diaques, que semblen estar assignats a la comunitat local de manera estable i definitiva. Es fixen regles per evitar la picaresca dels desaprensius devers la bona fe de la comunitat.
A l’ultima secció, l’opuscle es detura a exposar les perspectives escatològiques del món i l’expectació apocalÃptica de la parusia del Senyor Jesús. Quedem corpresos de la sintonia d’aquesta part amb els escrits més antics del Nou Testament.
L’arcaisme de les seccions 2-4 té quelcom de desconcertant. Si la Didaché no és l’obra d’un hà bil falsificador, cosa que la crÃtica al cap de més d’un segle d’estudis, ha exclòs decididament, és llavors per a nosaltres el més preciós document que hagi arribat a les nostres mans sobre la vida interior de les comunitats primitives o almenys d’algunes d’elles en l’època apostòlica. Contra això militen tant els immobilistes que no entenen un estadi tant diferenciat, en el cristianisme primitiu, respecte al dels nostres dies; com els ideòlegs del “cristianisme primitiu†per als quals repugnaria una organització de l’Església tan semblant a l’actual en l’Ortodòxia i en el Catolicisme romà .
Pot ser un humil apropament a aquest document desconcertant i, l’acceptació, com hipòtesi punt de partida, de la seva antiguitat, pot fer que sentim la veu de la coherència d’un escrit, segurament fruit d’una elaboració, però que podria ser el testimoni més autèntic de les disposicions ‘apostòliques’ del ‘Concili de Jerusalem’ per als cristians provinents de la gentilitat[5].
Jaume González-Agà pito
[1] Cfr.Giet, S., L’énÃgme de la Didaché, Paris 1970.
[2] Bryennios, Ph.,  Didach. tw/n dw,deka avposto,lwn evk tou/ i`erosolumitikou/ ceirogra,fou nu/n prw/ton evkdidome,nh meta. prolegome,nwn kai. shmeiw,sewn( evn oi-j kai, th/j suno,yeoj th/j P) D)( th/j u`po. vIwa,nn) tou/ Crusosto.mou( su,gkrisij kai. me,roj avne,kdoton avpo. tou/ auvtou/ ceirogra,fou. ~Upo. Filoqe,ou Bruenni,ou […] vEn Kwnstantinoupo.lei( Tupoi/j S) I) Boutu,ma(1883 [Constantinoble, 1882]. He consultat l’exemplar que posseeix la Biblioteca Apostolica Vaticana.
[3] La major part dels especialistes, avui, s’inclinen per SÃria. Preconceptes de tipus confessional o ideològic fan suposar a alguns Egipte. Entre els que sostenen l’origen sirÃac la localització, però, no és unà nime:
[4] L’últim vintenni del segle I, és la data amb major nombre d’adeptes.
[5] Aquesta seria la intenció del segon tÃtol de la Didaché:† Didach. kuri,ou dia. tw/n dw,deka avposto,lwn toi/j e;qnesin â€. L’únic manuscrit conegut, en la tradició directa, de la Didach., l’Hierosolymitanus 54, porta dos tÃtols successius: Didach. tw/n dw.deka avposto,lwn i Didach. kuri,ou dia. tw/n dw,deka avposto,lwn toi/j e;qnesin.Tant Bryennios com Harnack, en les seves edicions (cfr. supra i Harnack, A. Die Lehere der zwölf Apostel (“Texte und Untersuchungenâ€, 2, 1-2), Leipzig, 1884), que van ser les primeres, van optar pel segon tÃtol. Però Bryennios el reduïa als 6 primers capÃtols i Harnack, en canvi l’aplicava a tota l’obra. En aquesta disenció fonamentava cadascun d’aquests erudits la interpretació de l’obra. Bryennios la creia judeocristiana i Harnack una obra sorgida en un ambient pagà recentment convertit al cristianisme. Ambdues posicions depenen d’una lamentable concepció dels inicis del cristianisme. La Didach. seria un escrit, nascut en un ambient del cristianisme israelito-helenista, dirigit als cristians de llengua i cultura gregues d’origen no jueu, en el qual es concreten les decisions de l’anomenat “Concili de Jerusalem†i, en ell, s’explicita l’existencial cristià , els seus ritus d’iniciació i de culte, les seves observances, la seva estructuració jerà rquica i la seva espectació escatològica. Si s’admetés aquesta la nostra proposta la redacció de la Didach. s’hauria de col·locar en els anys 50-60.